De la Font de l'Alzina al puig Castellar

Catalunya m'agrada

Aquest itinerari corona el puig Castellar per contemplar les restes del poblat prehistòric que hi visqué, vestigi dels laietans, el poble iber preromà que va habitar el Barcelonès, així com també una magnífica panoràmica del pla de Barcelona.

 

 

  

Ruta senyalitzada.

 

 

  

Es parteix de Santa Coloma de Gramenet, on cal cercar i seguir la carretera de la Roca BV-5001 o avinguda de Francesc Macià. En arribar a l'avinguda d'Anselm de Riu, es gira a la dreta. Després de 50 m, es veu un pi solitari que fa d'indicador per virar a l'esquerra per la carretera de la Font de l'Alzina. Aquest tram de trajecte és el mateix que segueix l'autobús B 20. Se segueix per un camí que ja no està pavimentat fins a l'àrea de lleure de la Font de l'Alzina, on s’estaciona el vehicle a la zona d'aparcament, abans de la cadena, i s'inicia la caminada.

 

 

  

0,00 km (103 m). Àrea de lleure de la Font de l’Alzina. Se surt per una pista en direcció NO. Se segueix el pendent de la muntanya per la banda esquerra fins a un petit turonet.

 

 

  

1,81 km (93 m), 0 h 30 min. Abans de l'última gran corba pronunciada del camí, es veu un sender a tocar d'un pal elèctric, a la dreta, que és una drecera que porta al turó. Es continua per la pista i es troba una bifurcació (km 2,08, 83 m, 0 h 34 min), on es pren el camí que puja a la dreta (SO). Més endavant, després d’un pronunciat revolt a la dreta (NE), en què es canvia el sentit de la marxa, es deixa una pista que surt a l'esquerra (km 2,27, 102 m, 0 h 38 min).

 

 

  

2,67 km (132 m), 0 h 45 min. Collet. En aquest punt, l'itinerari segueix recte (NE) per un corriol en forta pujada amb senyals del GR 92. El corriol ascendeix pronunciadament per la carena fins a una pista (km 3,24, 256 m, 1 h 06 min), on es deixa el GR 92. Es prossegueix a l'esquerra (SE) fins que s'arriba a un petit coll amb una cruïlla.

 

 

  

3,67 km (246 m), 1 h 10 min. Cruïlla. S'ha d'anar a la dreta (S) seguint un altre cop el GR 92 fins a l'entrada del jaciment iber (km 3,90, 261 m, 1 h 15 min), on generalment la porta és oberta. Tot el puig Castellar està envoltat per una tanca de filat que el protegeix. Abans del recinte, al S de l'esplanada de l'entrada, hi ha un mirador excepcional de Barcelona i la desembocadura del Besòs. S'aprecien els petits carrers que componien el poblat i que daten del segle IV-V a. de C., encara que fou demolit pels romans l'any 195 a. de C.

 

 

  

El retorn es fa pel sender que surt entre el mirador i la porta en direcció E, que de primer s'enfila per sortir a una pista forestal (km 4,41, 262 m, 1 h 23 min). Es gira a l'esquerra (SO) baixant per la carena cap a una torre elèctrica i una altra del servei de vigilància.

 

 

 

  

4,87 km (235 m), 1 h 30 min. S'arriba a una torre del servei forestal. El camí davalla fort fins a accedir al costat del Centre Cívic Can Franquesa (km 5,39, 178 m, 1 h 36 min), que cal voltar per l'esquerra passant per un parc infantil fins a trobar un altre camí encarat a tres torres de conducció d'electricitat. L’itinerari perd amplitud i guanya pendent fins a desembocar al camí de pujada.

 

 

  

5,88 km (107 m), 1 h 42 min. Camí de l’anada. Cal prendre’l a l'esquerra (S). Després d'uns 200 m, es torna a la Font de l'Alzina.

 

 

  

6,09 km (103 m), 1 h 45 min. Àrea de lleure de la Font de l’Alzina, punt inicial i final del recorregut. L'excursió es pot completar amb una visita al Museu Torre Balldovina, un magnífic edifici dels s. XI al XX situat a la plaça Pau Casals, al bell mig de la ciutat.

 

CONSELLS

 

• Respectar sempre l’entorn

Un paper llençat a la muntanya trigarà uns tres mesos a biodegradar-se, una llauna uns 10 anys, els plàstics entre 100 i 1.000 anys, i el vidre uns 4.000 anys. Per tant, endú-te la teva brossa a casa i no llencis mai res, la natura no vol cap residu teu!

 

• Planificar la sortida

Prepara l’excursió, documenta’t i informa’t. Ah!, i abans de fer la sortida, comunica les teves intencions a algun conegut o familiar, d’aquesta manera hi ha algú que sap el teu recorregut.

 

• Anar amb companyia

Sempre és més recomanable anar d’excursió acompanyat per no patir un accident sol i tenir suport. Entre la colla, cal que adapteu la sortida a les vostres possibilitats.

 

• La meteorologia

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat

 

• El mapa i la brúixola

Sí, avui dia els aparells són molt avançats, però el mapa i la brúixola de tota la vida no et deixaran a l’estacada per motius de bateries...

 

• El material

Equipa’t adequadament, segons el clima i les condicions, però sobretot no oblidis dur aigua, un impermeable, una petita farmaciola, una manta tèrmica per si de cas i uns mitjons de recanvi.

 

• Conviure i gaudir

Recorda que la natura és un sistema ecològic que no ha desequilibrar-se amb la teva visita, per tant, no malmetis res i deixa-la tal com és perquè la resta també en puguem gaudir.

 
Destaquem